De Tomaso Vallelunga

de-tomaso-vallelungaQuan un pensa en De Tomaso – automàticament li ve al cap la imatge d’un esportiu italià amb un gran V8 americà. Aquesta ha esat la marca d’identitat tant del Mangusta com del posterior Pantera – i que la majoria de gent associa amb el constructor italo-argentí. Però el primer De Tomaso era una mica diferent…

Alejandro De Tomaso va ser un pilot, durant els anys 50 i 60, amb relatiu èxit, que va pilotar per marques com Maserati o OSCA. Cap a mitjans dels 60s, juntament amb la seva dona (també pilot, d’origen americà) van decidir començar a construir els seus propis cotxes, bàsicament monoplaces de Formula 2 i Formula Junior. Per tal de poder financiar aquesta aventura, l’argentí va decidir provar sort amb cotxes de carrer. I és en aquest punt on va aparèixer el De Tomaso Vallelunga, anomenat així en honor del circuit italià, per ser un dels favorits del pilot-constructor italo-argentí. El cotxe es va presentar al Saló de Turí de 1964, i va ser construit en alumini per Carozzeria Fissore – equipant un motor Kent d’1.5 litres procedent d’un Ford Cortina. De Tomaso esperava poder vendre el model a alguna marca important, però degut al poc interés… va decidir encarregar a Ghia (que posteriorment passaria a ser propietat de De Tomaso) la producció d’aquest cotxe.

de-tomaso-vallelunga-blancEl motor, situat en posició central, comptava amb doble carburadors Webber, i donava 105 cavalls… suficients per moure els 725 kilos que pesava el cotxe fins als 210 kilòmetres per hora, una velocitat prou respectable per un 4 cilindres de l’època. La carrosseria del concept estava feta en alumini però per la versió definitiva es va optar pel kevlar i fibra de vidre. I també procedent del món dels Formulas venia la idea d’equipar el Vallelunga amb discs de fre a les 4 rodes. Els primers cotxes que es van fer el 1964 portaven un canvi d’origen Volkswagen de 4 relacions, muntat en posició transaxle, mentre que unitats posteriors ja equipaven canvis de 5 velocitats.

El Vallelunga va ser un dels primers (si no el primer) cotxes de carrer en tenir el motor en posició central. El 1965 es va presentar el Lotus Europa, però no era ni de bon tros tan atractiu com el De Tomaso, que inspirava el seu disseny en part en el Ferrari 250 LM. Encara a dia d’avui es discuteix que va ser el primer en donar amb la idea d’aquesta tecnologia: Alejandro De Tomaso o Colin Chapman? Malauradament, constants problemes de vibracions i un xasís no tan rígid com s’esperava que fos, van fer que Alejandro De Tomaso ràpidament passés a pensar en el substitut del petit Vallelunga – aquest cop, no obstant, equipat amb un motor Ford Boss 302 V8 procedent del Mustang. Aquest cotxe seria el De Tomaso Mangusta.

de-tomaso-vallelunga-rearNomés s’en van fabricar 50 unitats, construides per Ghia entre 1964 i 1968, a les que s’ha de sumar 5 unitats Competizione i Spyders amb el motor potenciat fins els 130 cv… i 3 prototips. Tot i així, el nombre d’unitats construides és una cosa que encara a dia d’avui no està clara.

El fet de ser el primer De Tomaso de carrer, un dels primers cotxes en equipar el motor en posició central… i els limitat nombre d’unitats en que es va construir (de les quals es pensa que només deuen quedar una vintena mal contada) – són els motius que el fa tan rar i tan buscat – amb preus que en l’actualitat es mouen al voltant dels 100,000.- €.

Més info a Wikipedia i a Jalopnik. Trobareu un registre mundial amb una vintena d’aquests Vallelunga en aquest enllaç de QV500, incloent nùmero de xasís. I també un interessant article amb fotos i abundant informació en aquest enllaç de European Car.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s