Tot i que baixar dels 10 minuts al Nürburgring pugui semblar una tasca relativament senzilla, aconseguir-ho no és tan fàcil com sembla (i si no que li preguntin a Sabine Schmitz el dia que va provar de fer-ho en una Ford Transit). Si a més a més ens proposem fer-ho en un cotxe que no arriba ni tan sols als 60 CV, la cosa passa a una dimensió quasi èpica. Aquesta és la al·lucinant història d’un pilot francés desconegut i el seu veterà Citroën AX 14D dièsel macarrònic.
Per aconseguir la volta perfecta, aquest francés de Bordeaux “només” ha hagut d’invertir 7 anys de la seva vida en els que ha fet 10 viatges al Nürburgring i ha donat 118 voltes al Nordschleife. Finalment, el passat 17 d’agost, a les 8:37 del matí, ho va aconseguir: aprofitant l’aire fresc de primera hora i el poc trànsit que hi ha de bon matí, el francés de nom desconegut va aconseguir parar el crono en uns meritoris 9 minuts i 55 segons. Mission accomplished.
El cotxe en qüestió és digne d’estudi i farien bé de guardar-lo al museu Citröen. Es tracta d’un vell AX 14D comercial de 1993 amb ni més ni menys que 685.000 kilòmetres a sobre, una autèntica burrada si tenim en compte que la fiabilitat mai ha estat un dels punts forts d’aquesta mecànica (prova d’això són els 9 motors i les 5 caixes de canvis que ha necessitat per baixar dels 10 minuts). Aquest petit motor diésel de 1.4 litres rendeix una potència de 52 CV, una xifra ridícola en comparació al que es pot veure per aquelles latituds.
Les úniques modificacions que portava eren fars de xenó, pneumàtics Advan A048 (amb les gomes de sèrie no ho hagués aconseguir ni de conya), una barra de torretes per mirar de neutralitzar els efectes que més de mig milió de kilòmetres han provocat a la carrosseria, una admissió d’alumini del 1.5D i una pressió de gasoil lleugerament augmentada. A més a més, i al ser un vehicle comercial, l’interior està completament despullat de qualsevol cosa que no sigui estrictament necessària. El resultat? Un pes de només 720 kilos.
El video no deixa lloc a dubtes, i tot i que es tracta d’una volta Bridge to Gantry i no d’una volta completa, aconseguir baixar dels 10 minuts en un cotxe així mereix tot el respecte del món. Amb un Citroën AX GT tot hagués estat més senzill, sí, però ni molt menys tan èpic.