Si volem comprar un Lancia Stratos tenim dues opcions: hipotecar la nostra casa a 40 anys, o adquirir una de les moltes rèpliques que hi ha al mercat. Quan parlo de rèpliques no em refereixo a les recreacions cutremanguis de Ferrari sobre la base d’un Peugeot 406 Coupe o un Pontiac Fiero. Parlo de rèpliques quasi idèntiques al disseny de Bertone, que caminen tant o més que el model original, i que costen una fracció del que valen aquests. Fa uns dies la revista britànica Autocar ha publicat una video-prova del Lister Bell STR, una rèplica quasi exacte del cotxe que tantes tardes de glòria va donar a pilots com Sandro Munari o Bjorn Waldegard.
Aquesta rèplica en concret s’ofereix com a kit i té un preu d’uns 36.000 euros si la muntem nosaltres mateixos, 48.000 euros si volem comprar-la ja acabada. A canvi tenim un cotxe artesanal construit al voltant d’un xassís tubular dissenyat amb tecnologia moderna, i equipat amb un motor 2.5 V6 igual al que equipaven els Alfa Romeo 166. No és el millor motor de la història però, amb 190 CV de potència, com a mínim aconsegueix transmetre les sensacions adients i oferir un nivell de prestacions més que digne.
Steve Sutcliffe es pregunta si aquesta rèplica d’Stratos és millor que l’original. És una pregunta de difícil resposta. Sempre he sentit allò de que és millor no conduir els cotxes que tenim mitificats, a risc de que la conducció d’aquests ens decepcioni profundament. Mites que cauen i tal. El cas del Stratos possiblement entri en aquesta definició. De ser així, i a poc que la rèplica de Lister Bell aconsegueixi oferir un nivell de prestacions i sensacions similars, ja tindrà molt terreny guanyat.
Ara bé. D’aquí a dir que aquesta rèplica és millor que l’original pot ser ens estaríem passant, tot i que també és veritat que a sensació-per-euro-invertit s’em fa difícil de pensar en una combinació millor.
Via Lister Bell, Autocar