Un dels principals problemes a l’hora de comprar un cotxe nou és la depreciació. Només engegar-lo i treure’l del concessionari equival a perdre uns 5.000 euros del seu valor, una xifra força considerable i que cal tenir en compte. Tot dependrà de les ganes que tinguem de conduir la darrera creació de tal o qual marca, i si aquestes ganes de conduir “el cotxe de moda” compensen d’alguna manera la pèrdua de valor que aquest experimentarà sí o sí durant el primer any. Si a aquesta depreciació natural unim el fet de que el client habitual d’aquests cotxes sempre vol el darrer model, això ens porta a trobar cotxes amb cinc o sis anys i uns kilometratges més que raonables a preus rebentats. Agafeu si no el vostre portal de compra-venda de confiança i busqueu Audis RS 4 Avant, Mercedes-Benz AMG o Porsches 996 Carrera. Jo he arribat a veure Boxsters per menys del que val un Citroën C3. Autèntiques gangues.
Aquesta entrada va precisament en aquest sentit: somiar desperts en els esportius que a dia d’avui no ens podem permetre, però que en qüestió d’anys segurament estaran a l’abast de totes les butxaques. L’ordre, aviso, és completament aleatori.
Tenint en compte la caiguda brutal de preus que ha patit el Boxster, és d’esperar que el Porsche Cayman vagi pel mateix camí, sobretot després de la presentació de la nova generació, molt més avançada que la primera. Com a germà petit del 911, no m’extranyaria que en qüestió d’un parell d’anys comencessin a aparèixer unitats del model bàsic per uns 15.000 euros, i Caymans S per poc menys de 20.000 (ara estan just per sota dels 30.000 euros). Penseu que estem parlant d’un esportiu fabricat per Porsche amb un bastidor que, segons els experts, és millor i tot que el del 911 (coses de tenir el motor al lloc equivocat).
Una de les conseqüències que implica cada presentació d’una nova generació del 911 és que els preus de la generació justament anterior es desplomen a l’estil Felix Baumgartner. Recordo veure alguns 996 Carrera, poc després de presentar-se la generació 997, per poc més de 22.000 euros. Ara ja estan per sota dels 20.000 euros. Cert. El 996 mai ha estat gaire popular. De fet diria que és el 911 més lleig de tots. I també és un dels que més problemes mecànics ha donat. Però no deixa de ser significatiu que un cotxe que fa deu anys estava a la venda per 100.000 euros ara caigui fins a un quart del seu valor.
Amb la generació 997 és d’esperar que passi tres quarts del mateix, tot i que pot ser sense tan dramatisme. Els Carrera i Carrera S probablement arribaran als 30.000, una mica més els Cabrio, més encara els Carrera GTS (el meu preferit)… mentre que els GT3 dubto molt que baixin dels 40.000 euros, un preu que, sigui el que sigui, segueix sent una ganga pel cotxe que rebem a canvi. Ara per ara, però, i amb el 991 recent estrenat, les xifres encara són altes.
La depreciació dels Audis és un tema digne d’estudi. Actualment es poden trobar RS 4 B7 per uns 30.000 euros, i RS 4 B5 per uns 22-24.000 euros. Amb els RS 6 la cosa és encara més dramàtica, amb alguns RS 6 C5 per preus ridícols (per un cotxe de 460 CV!!). Avui ens centrarem en el RS 3 Sportback, un esportiu que sona de meravella gràcies al motor cinc en línia turbo que amaga sota el capó, i que segurament acabarà convertint-se en una ganga a mig termini degut a que és un model “menor” (segment C). En aquest sentit, el TT-RS probablement aguanti més el seu valor, però de ben segur que acabarà baixant més enllà dels 20.000 euros, en la mateixa línia que el Porsche Cayman (un model superior en molts aspectes).
Una de les marques que més depreciació pateixen és BMW. Mireu sino els preus d’alguns M3 E46 de segona mà, fins i tot per sota dels 20.000 euros. La inminent presentació de la nova generació del M3 (o M4, com sembla que finalment s’anomenarà) segurament farà desplomar els preus dels M3 E90/E92, especialment els de la berlina degut a que és un model molt menys buscat que el coupé (va passar el mateix amb el M3 E36, un cotxe que avui es pot trobar per sota dels 10.000 euros).
El BMW Serie 1 M Coupe probablement acabarà tenint un futur molt en la línia del seu germà gran, tot i que una producció que no va arribar a les 7.000 unitats, i un bastidor molt ben parit, segurament frenaran la caiguda de preus en xifres una mica més altes que les del M3 E90/E92. Sigui el que sigui, i encara que no baixi dels 35.000 euros, per mi segueix sent un regal. Si no sempre ens quedarà el 135i Coupe de 306 CV…
Un cas similar al dels M3 E90/E92 i al dels Audis RS 4 Avant és el del Mercedes-Benz C63 AMG, un model amb quasi 500 CV de potència i una de les millors bandes sonores que es poden gaudir avui en dia. De fet, tinc la sensació que la depreciació d’aquest serà molt més alta ja que la gent sovint no té en gaire bona consideració els models de la marca de la estrella, com a mínim a nivell d’esportivitat i sensacions al volant. En aquest sentit segur que la gent prefereix abans un M3 o un Audi (una marca que té una base de fans molt sòlida) que un AMG, un fet que es traduirà en preus sota mínims en qüestió de 6-7 anys. Temps al temps. Només cal donar un cop d’ull a anteriors models AMG…
El següent a la llista és el Nissan GT-R, un cotxe molt en la línia del 911 sobretot pel que fa a la primera versió de 460 CV (la darrera evolució ja va pels 550 CV… i pujant). A Espanya la veritat és que no s’en veuen gaires, pel que tampoc crec que pateixi una caiguda de preus com la del Porsche. Tot i així, obrir una mica la cerca cap a païssos com Alemanya o França segur que dona els seus fruïts. Ara per ara, però, segueix sent un model molt ben considerat i, en conseqüència, car.
El Chevrolet Corvette Z06 és un dels meus esportius preferits, i alhora és un dels més asequibles, com a mínim als Estats Units. Sempre he tingut la sensació que no se l’ha tractat igual de bé que els Porsche 911. Sempre se l’ha considerat com una mena de wannabe americà amb interiors de merda. La realitat, però, és que el Z06, amb el seu V8 de 7.0 litres i 507 CV, és tan ràpid com un GT3 (o més) costant una fracció d’aquest, i amb uns costos de manteniment sota mínims (si una cosa fan bé els americans és fer esportius asequibles). Donant un cop d’ull als preus que el seu antecessor té als EEUU, quasi sempre per sota dels $30.000, un pot fer-se una idea de cap a on aniran els coses…
Si hi ha un cotxe actual que em trempa més que cap altre, aquest és el Jaguar F-Type Coupe (altrament conegut com a C-X16 Concept). De moment només s’ha presentat en format descapotable, tot i que la versió amb sostre ja ha estat confirmada. Estic convençut que serà una ganga (sobretot les unitats amb motor V6) perquè els XK actuals i (sobretot) els XK de la generació anterior tenen uns preus rebentats. Diguem que en general el mercat de Jaguars de segona mà no interessa gaire, tot i haver cosetes interessants. Després de tot, qui voldria un d’aquests podent tenir un 911?
Ja per acabar, i tot i no ser un cotxe essencialment “nou”, el Mercedes-Benz SL55 AMG probablement serà un trasto a tenir en compte d’aquí uns 10 anys, sobretot per la gent que busqui un descapotable esportiu i tranquil (en contraposició als GT-R i Z06 que acabo de mencionar). Per què l’incloc a la llista? Doncs perquè per disseny i per banda sonora estic segur que aquest Mercedes-Benz serà un futur clàssic. Ara el que cal és esperar a que el seu preu toqui fons abans de que comenci a repuntar (els SL500 ja ronden els 20.000 euros). A mi em té enamorat.
Està clar que cap d’aquests cotxes serà “asequible” en el sentit estricte de la paraula. Segurament cap d’ells baixarà dels 20.000 euros, a excepció del E90/E92 M3. Però penseu que estem parlant de potències que rarament baixen dels 400 CV. En aquest sentit, pagar 30.000 euros per un cotxe amb 450 CV ho trobo una ganga, no sé vosaltres. El que no he tingut gaire en compte en aquesta petita llista són les despeses de manteniment, i és que encara que un Porsche costi 12.000 euros (com els Boxster de la primera fornada) segueix sent un Porsche (recanvis, mà d’obra, etc.). De la mateixa manera, tampoc he tingut en comtpe els consums, les emissions o l’assegurança, com a mínim no de manera directa. Clar que això també pot convertir-se en un avantatge: la demanda per cotxes amb motors V8 no crec que sigui gaire alta, un fet que inevitablement té una repercusió directe en el preu final.
Ideals per un track day o una escapada els diumenges,