Audi R18 e-tron quattro: dièsel, híbrid i amb tracció integral per adjudicar-se les 24 hores de Le Mans

Després de dominar els diferents campionats nacionals de Super Turismes en els que Audi participava amb el A4 (B5) ST, la FIA va prendre una d’aquestes decisions que tant la caracteritzen: prohibir la tracció integral quattro davant les continuades queixes dels equips rivals. Aquesta decisió va marcar l’inici del programa que anys després portaria als d’Ingolstadt a dominar les 24 hores de Le Mans guanyant de forma ininterrompuda des de l’any 2000, amb les excepcions de 2003 (Bentley) i 2009 (Peugeot). No obstant, la decisió de la FIA també va significar la fi de la tracció quattro a l’automobilisme d’alt nivell. Fins ara.

Ahir el fabricant alemany va fer pública la unitat amb la que pretén adjudicar-se una edició més de la mítica cursa francesa: el nou Audi R18 e-tron quattro. Es tracta d’un LMP1 que ben bé es podria definir com l’antítesi del que s’espera d’un candidat a guanyar les 24 hores de Le Mans: és dièsel, híbrid i amb tracció a les quatre rodes. Em diuen això fa 10 anys i no m’ho crec. D’entrada, la base del R18 e-tron quattro és la mateixa que la versió amb la que Audi es va adjudicar la edició de l’any passat, i sota el capó s’hi amaga el mateix V6 TDI de 510 CV encarregat d’enviar la potència a l’eix posterior.

La diferència, no obstant, és el sistema híbrid de tipus KERS que porta al eix davanter. Un recuperador d’energia a les frenades s’encarrega d’emmagatzemar energia a les bateries, per enviar-la posteriorment al motor elèctric que es troba a l’eix davanter. Aquesta energia, però, només està disponible a velocitats per sobre dels 120 km/h. És un sistema quasi idèntic al que equipa el Porsche 997 GT3 R Hybrid, tot i que el coupé de Stuttgart no pot circular en mode totalment elèctric, com sí ho pot fer la nova arma d’Audi. En aquest sentit, es tracta d’un sistema molt similar al que ja vam veure fa uns dies en el també recent estrenat Toyota TS030.

D’aquesta manera, i a efectes pràctics, el nou Audi R18 e-tron quattro és un LMP1 amb tracció a les quatre rodes, turbo-dièsel i amb tecnologia híbrida. Un inconvenient d’aquesta tecnologia, però, és l’augment de pes que representa tot el sistema de bateries, recuperadors i motors elèctrics. Per tal de solucionar-ho, Audi ha desenvolupat una caixa de canvis la carcassa de la qual està construïda íntegrament en fibra de carboni, també una novetat a les 24 hores de Le Mans.

Els plans d’Audi Sport passen per alinear dues unitats del nou Audi R18 e-tron quattro i dues més del R18 ultra com el que l’any passat va guanyar la cursa francesa. Gràcies a les reduccions de pes aconseguides en la versió híbrida, de les que també es beneficia el R18 ultra, aquest es convertirà en el LMP1 més lleuger amb el que Audi s’ha inscrit mai a les 24 hores de Le Mans. Serà curiós veure, doncs, quina és la diferència que hi ha entre una versió i l’altre: lleugeresa contra tracció. Em pregunto qui serà el guanyador…

Entrada publicada originàriament a Competició.cat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s