A tres setmanes de que el saló de Frankfurt obri les seves portes, una de les novetats més importants que s’hi esperava ja ha estat presentada. Senyores, senyors: amb tots vostés, el nou Porsche 911. A primer cop d’ull s’ha de reconèixer que és un disseny força continuista. De fet, el frontal sembla més un restyling del 997 que un cotxe completament nou. Aposto a que per l’ull no entrenat no li serà fàcil diferenciar ambdues generacions. La única cosa que em grinyola una mica són les llums LED diurnes: per què no les han fet encaixar amb la entrada d’aire?
La part del darrera és on es concentren la majoria de novetats. Haig de reconèixer que en un primer moment no em va agradar gaire, serà que sóc massa purista. No obstant, a mesura que han anat passant els dies, i a mesura que he anat veient noves fotos, haig de reconèixer que la cosa ha millorat força. La veritat és que recorda molt a la trassera del 918 Spyder presentat fa un parell d’anys, un model del qual, segons es diu, s’hi haurien de derivar dos cotxes diferents (d’aquí que ja ens estiguin començant a entrenar amb el nou-onze). Aquí la veritat és que hi tinc poc a opinar.
El lateral. Tot i que no ho sembla, aquí també hi han hagut canvis, i força importants, de fet. Tot i mantenir les mateixes proporcions que el 997, la nova generació del 911 és més llarg (la batalla ha crescut 10 cm), més ample i més baixa. El resultat de tot plegat és un disseny molt estilitzat que ha crescut en quasi totes les mides. Curiosament, aquest augment de tamany no s’ha traduït en un augment de pes, ja que la nova generació (991 pels entesos) és 45 kilos més lleugera que la generació sortint. Té mèrit, la cosa.
D’aquí es desprenen dues coses: menys pes vol dir més prestacions, però també vol dir menys consum i menys emissions. Tot i que aquí a Colla Verglas el tema de la eficiència es toca moooooolt de passada, sorprén que tot i guanyar 15 CV en la versió Carrera S, les emissions i el consum s’han reduït en un 16% de mitjana.
La veritat és que encara estic processant una mica el canvi. El 997 és una de les generacions que més m’agraden, juntament amb la 993, i qualsevol canvi que es realitzi necessita un cert temps d’adaptació. Una de les coses que no m’agraden és que ha crescut en volum, com passa quasi sempre: mesures de seguretat passiva, més habitabilitat, bla bla bla. Aquesta, de fet, és una de les raons per les que m’agrada tant el 993: és petit, lleuger, compacte, tot queda a ma, es condueix quasi colze-amb-colze. El 991, per contra, és tot un gran turismo, pecant del mateix mal que ha acabat per condemnar tot un mite com és el M3 (i a l’èxit del Serie 1 M Coupe em remeto).
M’imagino que quan Porsche comenci a presentar les versions Turbo, el GT3 o el GT2 (així com les corresponents versions de competició), la generació 991 començarà a guanyar adeptes entre els que s’inclourà un servidor. Fins llavors, o com a mínim fins que no el vegi en directe a Frankfurt, em segueixo quedant amb un bon 997.2 Carrera GTS. Gràcies.
Per informació una mica més rigurosa, visiteu Motor.cat.