Fa un parell de dies que porto donant-li voltes a la idea d’escriure algo sobre el Japó i el terrible tsunami que ha arrasat el nord del país. Com que estic segur que d’imatges de cases destrossades, vaixells encallats i cotxes apilats ja n’heu vist moltes, pensava fer algo una mica més alegre. És per això que el Top 5 d’aquesta setmana el dedicaré al país del sol naixent. Concretament, aquesta entrada està pensada com un petit tribut al Japó i al que aquest genial país ha donat de sí – que al llarg de la història, no és precissament poc…
El rànking d’avui està limitat cotxes de carrer, tot i que haig de reconèixer que he estat molt temptat a incloure cotxes de competició (el Mazda 787B, el Subaru Impreza 555, el Toyota Celica d’en Carlos Sainz). És per això que el d’avui el titularem: Top 5: El millor del Japó — comencen…
5.- Honda NSX
He tingut molts dubtes a l’hora d’incloure el Honda NSX entre el Top 5, però al final, gràcies al savoir faire d’un tal Ayrton Senna a l’hora de posar-lo a punt, unit al fet que el NSX mai ha tingut el reconeixement que es mereixia (clar que amb 280 cavalls poc podien fer contra els rivals del vell continent), crec que aquest és el lloc on ha d’estar. Això per no parlar d’un disseny que, encara avui en dia, quasi 20 anys després de que fos presentat, encara està vigent…
4.- Datsun 240Z
La meva relació amb el Datsun 240Z ha estat sempre una mica d’aquestes que en diuen d’amor-odi. A èpoques m’agradava molt, a èpoques l’odiava amb totes les meves ganes. Ara, per circumstàncies de la vida, i gràcies a Tumblr o blogs com Speed Hunters, em sembla que finalment he aprés a apreciar el coupé japonés tal i com es mereix. I és per això, i perque quasi totes les preparacions que he vist són brutalment guapes, que li he donat el lloc número #4.
3.- Toyota 2000 GT
El Toyota 2000 GT: sens dubte, el clàssic japonés amb el disseny més bonic (i, per què no dir-ho: una mica europeu). Una mica daytoneru si que ho és, s’ha de reconèixer, però això no vol dir que deixi de ser una preciositat. De la versió descapotable, del que només es van fabricar dues unitats per la pel·lícula de James Bond “Només es viu dues vegades”, amb Roger Moore, i que mai es va comercializar… millor no en parlem, que sempre que surt el tema acabo mullant pantaló.
2.- Nissan R32 Skyline GT-R
És inevitable: cada cop que veig aquest Nissan R32 Skyline GT-R no puc evitar pensar en els monstres de Grup A (anomenats, per primer cop, Godzilla) que van arribar a batre els intocables M3 de BMW a principis dels anys 90. Això per no parlar de Bathurst, on també van fer de les seves… i fins i tot al CET espanyol, amb Luís Pérez-Sala al volant!! Clarament, el meu Skyline favorit… o no.
1.- Nissan Skyline 2000 GT-R KPGC10
Doncs no. Perquè el meu Skyline favorit – i per extensió, el meu cotxe japonés favorit – és el Nissan Skyline 2000 GT-R KPGC10. El primer. El millor. Aquesta estètica tan dels anys 70, l’agressivitat del frontal, la carrosseria coupé, el motor de 2 litres i 6 cilindres en línia, etc. No hi ha res en aquests Hakosuka que no m’agradi. Aquí el teniu en un video rodant al Fuji Speedway…
Extra 1.- Toyota Ae86 Sprinter Trueno
Evidentment, se’m feia bastant complicat tancar un Top 5 i no parlar del genial Toyota AE86 Sprinter Trueno, també conegut com a Hachiroku. Tot i que és un trasto que ha de ser genial de conduir, finalment no l’he inclós en el Top 5 (i el meu germà m’odiarà per això, perque a ell li encanta) perquè la estètica no és res de l’altre món. És més, m’atreviria a dir que és lleig. Això sí: el que fa gran aquest cotxe, el que el fa mític, és el motor, la tracció al darrera i, sobretot, el poc pes del conjunt. Com he dit més d’una vegada, és el BMW E30 dels nipons…
I evidentment, ja posats a afegir un extra… hi afegim dos. Que seria d’un Top 5 del millor que ha ofert Japó al món del motor si no parlessim del Mazda MX-5 original? El primer. El lleuger. El bo. Els d’ara s’han anat aigualint amb els anys, però el primer sempre serà aquell trasto de 115 cavalls i menys de 900 kilos de pes, la demostració inequívoca de que per passar-s’ho bé, no calen grans motors V8 ni descomunals quantitats de potència: tot el que cal és un conjunt lleuger i molt ben posat a punt, com el Miata.
Al final, com veieu, més que un Top 5, m’ha acabat quedant un Top 7. No sabeu ho difícil que és fer una tria definitiva de només cinc models, quan estem parlant d’un país capaç d’oferir cotxes com el Subaru Impreza 555, el Mitsubishi Lancer Evolution VI TME o el darrer Nissan GT-R. Esperem que el tsunami i el brutal terratrèmol que divendres van sacsejar el país no impedeixin poder gaudir de molts més cotxes com aquests en el futur…
No sé com se’t pot acudir dubtar d’incloure en un top-5 japonès a l’NSX, tenint en compte que té el darrere més vbonic mai parit en un cotxe de sèrie… i, per cert, el que em sembla un sacril·legi és que no posis una foto del model original, amb els llums escamotejables!